Olavi Saarelainen Pirkanmaan Perussuomalaisten nuorten väriläiskä. Kannanottoja ajankohtaisiin asioihin Perussuomalaisen duunarin näkökulmasta.

Moottoriurheilun vaikeat ajat

Suomesta on lähtenyt aikojen saatossa maailmalle kilpailemaan satoja, ellei jopa tuhansia moottoriurheilijoita. Menestystä on tullut niin asfalttiradoilla, kuin myös sorateillä. Jatkavatko seuraavat sukupolvet menestyksen viitoittamaa tietä? Se riippuu päättäjistämme.

Suomen moottoriurheilun harrastajat ja etenkin yrittäjät ovat pian sukupuuttoon kuolevaa lajia ratojen kaatuessa mahdottomaan byrokratiaan. Moottoriratoja koskevat tarkat melu-, ympäristö- ja turvallisuusmääräykset, mutta näiden soveltamisessa ja etenkin valituskäytännöissä olisi parantamisen varaa.

 

Lavinnon kartingradalla lähiseudun asukas on onnistunut rajoittamaan koko radan toimintaa valituksilla, joiden taustalla ei ole minkäänlaista faktaa. Moottoriradan yrittäjä Kari Vihreälehto on huolissaan radan tulevaisuudesta jatkuvan valitusrumban keskellä, ja hänellä on useita kohtalotovereita ympäri Suomea.

Yksi asukas pystyy hankaloittamaan radan yrittäjän ja samalla radan käyttäjien eli moottoriurheilun harrastajien toimintaa yhdellä perättömällä valituksella. Yleisin kuulemani syy moottoriradasta valittamiseen on meteli, vaikka lähin talo sijaitsisi usean sadan metrin päässä ja parhaassa tapauksessa asukas on tietoisesti muuttanut moottoriradan viereen.

Lavinnon radalla suoritettiin melutason mittaus kyseisellä kiinteistöllä kolmeen eri kertaan ja jokaisella kerralla väitteet melusta osoittautuivat perättömiksi. Asia eteni lopulta korkeimpaan oikeuteen asti, jossa oikeus jätti lähinaapurien ja ympäristölautakunnan lausunnot huomiotta päättäen asian valittajan eduksi. 

Lopputuloksena radan aukioloaikoja rajoitettiin sellaisiksi, ettei työssäkäyvät harrastajat yksinkertaisesti ehdi työpäivän jälkeen radalle ajamaan. Radan käyttäjien väheneminen heijastuu heti yrittäjän pussiin ja huonoimmassa tapauksessa yrittäjä joutuu sulkemaan radan portit lopullisesti.

 

Se ei ole mitään uutta, ettei järjen ääntä kovin usein kuunnella päätöksiä tehdessä, mutta olisiko jo aika lopettaa Suomen kantavan voiman eli yrittäjien polkeminen ja auttaa heitä nostamaan Suomi takaisin entiselleen?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Koko moottoriurheilu on täysin turhaa, aivan älytöntä rahan polttamista. On irvokasta kutsua bensan ja rahan polttamista urheiluksi.

Käyttäjän Veli-MattiPoikela kuva
Veli-Matti Poikela

Jaakko Ojaniemi, kommenttisi kuvastaa lähinnä täydellistä tietämättömyyttä moottoriurheilusta.

Voin kertoa sinulle, että moottoriurheilussa itse ajamisen osuus harrastuksesta on vain luokkaa 20%, jos edes sitäkään. Jäljelle jäävä 80% koostuu kuntoharjoittelusta, kaluston huoltamisesta sekä rahoituksen hankkimisesta harrastukseen.

Alkamatta tässä nyt luettelemaan lajin vaatimuksien nyansseja tarkemmin niin toteanpa vain, että vaikea keksiä yhtä monipuolista ja kehittävää lajia juniorille kuin moottoriurheilu. Laji pakottaa huolehtimaan fyysisestä kunnosta, opettaa yleishyödyllisiä tietoja mekaniikasta sekä taloudenhoidosta, luo sosiaalisia suhteita sekä kasvattaa henkisesti. Eikä se päristelykään ihan tyhjänpäiväistä ole; motoriikka, refleksit, harkintakyky...

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Moottoriurheilu on siirtynyt julkisille tieosuuksille... mopopoikia ei valvo kukaan ja rallia ajetaan öisin, kun virkavalta on nukkumassa.

Toimituksen poiminnat